Länge sedan..

 
Usch, jag är för dålig på att skriva här, men det är mest pga det är så struligt att lägga in bilder sedan det kom en ny version. Det blir fult och tar jättemycket längre tid än innan.

Vad har hänt sedan sist?

Zoda var duktig och blev klar på 3 veckor. Från ohanterad till riden i alla gångarter. Pga taskigt väglag blev hon kvar i en extra vecka och hann bli lite mer riden. Jag filmade henne under ryttare och sedan släppte vi henne lös och hon var riktigt fin! Jag har inte gjort ngn ridfilm än, men här är en då hon springer lös: http://www.youtube.com/watch?v=3YVE29tJ2Ds

När Zoda skulle hem fick Windy flytta till familjen Åman som har köpt Rainman. Hon ska bo där tillfälligt så att lillebror får gå kvar med pojkkompisar. Bra lösning!

Sally har fått 4 ungar. De föddes 28/12 och är 3 grå pojkar, varav en är tecknad som mamma, samt en svart flicka. De är nu drygt 2 veckor gamla och har fått ögon. De börjar på att vara väldigt gulliga och Sally är en duktig mamma. Risken är stor att en av pojkarna stannar här, men de andra söker nya goda hem i slutet av mars. Eftersom de föds upp inomhus med möjlighet att gå ut så vill jag inte att de ska bli rena stall/utekatter. Det känns som det är både för kallt för det i mars samt att de kommer att vara vana vid sällskap hela dygnet.


 
I övrigt så har jul, nyår och min födelsedag passerat. Vi hade nog rekordmånga julklappar i år trots att barnen är stora. Jag fick många fina saker, bla en torktumlare av mamma och en fin cykel av Micke.
 
Rainman har haft ont i magen. Det är första gången sedan 1984 när jag fick min första häst som jag har en med kolik. Pärlan hade en lite släng av gaskolik när hon hade rullat fast och låg i hagen, men det släppte utan åtgärd.
Nu upptäckte jag på torsdagskvällen att han inte mådde bra och Thorild fick komma när det inte gav med sig. Han verkade må bra efter lite medikamenter, men framåt lunch dagen efter låg han i snön och det brukar han inte göra. De fick gå in i stallet och han la sig så snart jag lät bli honom och han såg mkt eländig ut. Thorild kom igen och han remitterade honom vidare till Strömsholm. Anki (nya ägaren) och jag gav oss iväg i snöyran och det tog 4,5 timme upp. Väl framme går han in och ser ut att må hur fint som helst, nyfiken och intresserad av allt nytt. Han gick snällt i grimskaft trots att han aldrig har blivit ledd och klev snällt upp på vågen. Han vägde hela 370 kg!! Stor pojke! Sedan stod han i ca en timme i undersökningsspiltan och blev undersökt och fick ta prover. Han fick lite lugnande innan undersökningen och hon kunde inte hitta vare sig förstoppning el gas, så troligen hade de lite skakiga timmarna i släpet gjort att det som störde honom släppte. Han hade bajsat hela tiden, så stopp var det inte, men han hade sämre tarmljud på vänster sida, så kanske en lite gasansamling som vid det laget tagit sig ut. De slangade i honom minst 10 liter saltvatten och sedan fick han gå till en box där han dammsög spånet efter de små kvarglömda höstrån som fanns att hitta. Han kissade, drack och fick mat som han glupskt åt upp. Han bajsade en hög och sedan fick vi åka hem igen. Han klev raka vägen in i släpet och hade bara ögonen för den hötuss vi hade lagt in till honom ;). Nu mår han bra och ser lika pigg ut som innan och jag hoppas att det dröjer lika många år tills nästa kolikhäst.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0