Våren tar tid på sig i år

I år är det verkligen segt med våren och vi har fortfarande mycket snö kvar. I skuggan lär den väl ligga till midsommar..
 
Hästarna tror dock på våren och har fällt nästan klart och stona brunstar för fullt. Jacuzzis hormoner studsar omkring emellanåt, men han är förvånansvärt sansad. Han står ju bredvid stona i stallet och känner deras goda lukter på nära håll.
 
Raindrop XX har flyttat till Halmstad och sin tidigare ägare Diana. När hon lämnade oss var hon i väldigt god kondition och hon kan få ytterligare några föl hos henne. Hon är saknad!
 
I hennes ställe har Nuit Blanche flyttat hit. Det är Liselottes häst, men hon ska ha lite hästfritt eller i alla fall avelsfritt och då får jag låna Nuit under tiden. Hon är 12 år gammal e.Don Shufro-Maraton och jag ska betäcka henne nu i vår. Jag är inte på det klara med vilken hingst det blir än. Nuit påminner mig om Jarrah och ibland ser det ut som det är hon som står där i hagen. T o m Micke gillar Nuit. han tycker om snälla hästar som han vågar leda och med sina 12 år har hon lite mer fostran än de yngre och då tycker han automatiskt om henne. Det dröjde länge innan jag ens vågade andas om att jag hade lånat henne trots att det varit klart sedan i höstas ;) .
 
Jacuzzi fortsätter att utvecklas och ser mkt trevlig ut. Han är dessutom mycket trevlig att hantera. Alla J-hästar är vakna och alerta, men samtidigt känsliga och följsamma.
 
Zuprema kommer att bli en stjärna! Hon har varit väldigt ful i vinter, men nu kommer det fram en svan ur ruggugglan. Rört sig mkt väl har hon gjort hela tiden, men nu blir hon dessutom vacker! Traven är riktigt bra. Jag funderar på att göra om kombinationen med Zoega och Shooting Star.
 
Jag mätte 1-åringarna häromdagen och Zuprema var 155 cm, Rainman 154 cm och Jairzinho 148 cm (jag tror att mitt förra mått av honom blev fel, men han har vuxit mkt på slutet så det kanske kan stämma i alla fall). De blir 1 år nu inom 2 veckor. Zuprema är först och fyller år imorgon!
 
Windy har varit hos Nina i två veckor och skött sig bra. Jag har inte sett henne hoppa, men hon lär visst hoppa högt även om hon hade haft lite bråttom sist. Nu är Zoda där i hennes ställe och hon sköter sig också väl enligt rapporterna. Hon ska åka till klinik och kolla tänderna nästa vecka. Det är väl ev vargtänder som ska ut och sedan får hon komma hem ngn vecka innan det är dags för sluttampen innan 3-årstest för damerna.
 
Mina troll har flyttat till nya hem. Ja, Korven är ju kvar här, men de andra lämnade oss. Jag saknar dem, men husse är glad. Det var livat de sista veckorna med 4 små buskissar som vaknade i gryningen :).
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0