Red bag delivery

Till mina uppfödarvänner!

Jag tänkte att jag skulle skriva ett inlägg om fenomenet Red bag delivery när det gäller fölningar. Det innebär att moderkakan ligger för födslokanalen så att den stoppar fölet från att komma ut. I människovärlden tror jag att de gör kejsarsnitt när detta inträffar, men på hästar har man ju ingen möjlighet att ta reda på hur det förhåller sig, än mindre snitta ett sto i stallmiljö.

När Droppen fölade i år så larmade gjorden och jag kikade på monitorn och stack ut i stallet eftersom jag såg att hon just lade sig tillrätta för att börja krysta. Väl ute så ser jag inte den vanliga vita fosterblåsan utan den är röd och ser mer ut som rött kött. Shit, tänkte jag, hon får ngn form av framfall, men så kom jag på att jag läst om detta med red bag delivery där (moderkakan kommer före fölet) ngn gång för länge sedan och att det var MYCKET bråttom att få hål på moderkakan och i princip slita ut fölet snabbast möjligt för att undvika syrebrist. Man skulle inte ens vänta på att stoet krystade utan dra ändå. De kan tydligen vara väldigt svårt att få hål på en moderkaka så det kan krävas sax eller kniv, men jag körde in fingrarna och slet sönder den och där bakom kom benen och huvudet som det ska. Jag tog hål på fosterhinnan och hjälpte henne, menn i takt med värkarna som vanligt och han kom ut väldigt snabbt. Själv blev jag översköljd av blod så stor jag var och moderkakan/efterbörden kom ut ihop med fölet.
Det droppade rent blod om stoet efteråt, men moderkakan innehåller ju så mkt blod att jag inte orodae mig för det. Hade jag tänkt på det så hade jag kunnat spruta henne med lite Partoxin som jag ändå har hemma för att få livmodern att dra ihop sig och tömma sig, men det slutade ganska snart och hon har mått fint efteråt.

Nu gick Raindrops fölning bra och fölet har inga men utan är en pigg och glad fölunge som blev en månad igår.
Jag vet att det finns info om detta på nätet och även youtubeklipp om ni vill titta så ni är förberedda om det inträffar.
Detta var första gången på över 70 fölningar som jag var med om det och jag är ganska lugn av mig och handlade rationellt. Det är viktigt att veta vad man ska göra eftersom det är bråttom och är man inte med så går det åt pipan och man mister i vilket fall fölet.

Tillägg: De flesta fölningar går naturligtvis bra och det här mkt ovanligt. Lägg in det i "hårddisken" så kanske ni kommer ihåg det om det mot all förmodan behövs.

Resultatet:


Rainman e.Corlensky G-Sit This One Out XX

Kommentarer
Postat av: Eva Gustafsson

Tack för enkla och handgripliga råd. Har haft nästan 40 fölningar och alla har varit normala där både sto och föl fungerat efter normen.

- Men är alltid orolig innan ett sto skall föla och jag har egentligen 0 erfarenhet av när inte allt är som det skall. Stort tack ! Eva.G

2012-05-11 @ 09:55:26
URL: http://stuterieg.dinstudio.se
Postat av: annki johansson

bra skrivet på alla vis, informativt och sakligt, bästa skolan är den egna erfarenheten tillsammans med kunskap, vilken fin unge som fick leva pga din snabba insats.tack för information från annki j

2012-05-11 @ 10:43:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0