Jarrah och hennes fölning

Det är ju bara Jarrah kvar att föla och de andra fölade tidigare än de brukar, ca 2 veckor innan mitt sätt att räkna, som är det gammla hederliga 11 månader (335 dagar). Betäcks de sista gången 15 juni så räknar jag med föl omkring 15 maj. I år fölade Zoega på 321 dagar, Raindrop på 325 dagar och Jackie på 324 dagar.
Förra året sa jag den 12/5 att det såg ut att dröja minst en vecka innan Jarrah fölade för hon hade inget direkt juver och sov gott om nätterna. Den 15 maj när Joline fölade så sprutade mjölken om Jarrah och hon fölade sedan på kvällen den 16 maj.
Hon är sedan seminerad sista gången 16 juni och är idag på 321 dagar. Hon sover som en gris på nätterna, helt platt på sidan som inte dräktiga ston gör i vanliga fall. Trots sina 22 år på nacken är hon vis som en katt och skuttar upp lätt som en plätt. Hon har ganska spänt juver, men inga vaxproppar än. Hon brukar i vanliga fall gå 7-14 dagar över tiden, men det tror jag inte att hon gör i år. Jag skriver detta för att jag ska komma ihåg det senare, för av erfarenhet har jag inte den blekaste aning vad som hände året innan. Nu ska hon inte betäckas mer, men ändå :).

Idag är fölen ute hela dagen och har det skönt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0