Ledig helg!

Jag är ledig den här helgen och ska försöka fixa en massa ute och inne (städning). Vi får väl se hur mycket jag hinner. Imorgon ska vi åka till Norrköping och uppvakta Stoffer på 21-årsdagen och samtidigt passa på och handla en hetvattentvätt och lite annat.

Det är många vårtecken här, blommor, kajor i skorstenen (på lilla stugan), knoppande syren, hästar som hellre betar nya gröna strån än äter ensilage och tjocka högdräktiga ston.

Jag satte gång min övervakningskamera häromdagen och då fick jag inte den att fungera. Igår satte jag upp den nya jag har köpt och då visade det sig att kamera ett fungerade med den nya kamerans sladd, så det är bara strömsladden som är trasig. Jag har beställt en ny. Då la monitorn av istället, men det var tydligen det uppladdningsbara batteriet som var kört för när jag satte i reservbatteriet gick den igen. Nu har jag köpt tre onlinemånader, så snart kan jag se hästarna i mobien igen.
Jag kikade på Droppen när jag gick och la mig och då låg även hon och sussade.
Bäst att testa gjorden i god tid också, för man kan ge sig på att det är ngt som trasslar.

Droppen har fyllt på juvret en del, men har en månad kvar till beräknad tid, men hon var lite tidig förra gången och det kommer hon nog vara i år också. Även Jackie fölade en vecka innan det var beräknat, medan Zoega fölade exakt på dagen 11 månader efter seminering. Det närmar sig med stormsteg!

Jag var ute med hundarna i skogen häromdagen och plötsligt blev Meya lite spänd och reste ragg vid lite fällda tröd som låg i en hög. Jag trodde att det var rådjur i närheten som hon kände lukten av. Jag var 5 meter ifrån när hon gick in under träden när det plötsligt reste sig ett stort vildsvin och lufsade iväg. Han var dubbelt så hög som Meya och väldigt raggig. Satan så rädd jag blev! Meya kom av sig och följde snällt med tillbaka ut genom skogen utan att säga flasklock och utan att jaga nassen. jag läste på lite om vildsvin och kom fram till att det var en äldre galt för det är de enda som är ensamma och inte i flock. Bra att det inte var en sugga med små kultingar iallafall, men dte är galtarna som har de längsta betarna... Hu!
Igår gick vi i vår egen skog och såg inte så mycket som en fluga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0