Usch, vad dålig jag är på att uppdatera här!

Det har väl inte hänt så mycket.

Jakline var på ultraljud igår, men de kunde inte se ngt. Det var tvillingvarning då hon släppte två ägg så de ville se henne tidigt, men dte var bara 13:e dygnet igår, vilket kändes väl tidigt i mitt tycke. Chans finns att det kommer ett (eller två) foster än, men jag tror inte det. Hon hade en bra brunst och leveransen av sperma såg också bra ut, så förutsättningarna var goda. Hon är kvar på stationen. På´t igen alltså. Jag forstätter med Temptation.
Hon lyckades bli biten av ngt förra veckan och var rejält svullen på ena sidan om käken.

Även lille Jairzinho hade råkat ut för något stickande/bitande och hade feber i ett par dagar. Han hade bett på flera ställen och även Droppen hade ett par stycken. Stackars Jakline hade svårt att äta ordentligt då det säkert gjorde in när hon tuggade och det rann dregel om henne. Jag kollade temp och den var normal och det gav sig på ett par dagar. Frågan är om detta kan ha påverkat betäckningen?

Bergin åkte till en ny fodervärd igår. Hon ska betäckas med Bostorps Tuborg, vilket jag tror passar perfekt. Han är 134 cm och med Bellmondo blev det Bruce som var 139 cm nu som 3-åring. Ngt större gör ju inte ngt, bara det inte blir över 148 cm. Jag hoppas att de kommer att trivas med Bergin. Hon är en snäll och lätt häst och det är bara bra om hon kommer till nytta. Tyvärr hade hon precis gått ur brunst. Hon var rejält brunstig i måndags, men igår kväll var det noll intresse. Om hon inte blir kvar hos Hanna på Fredriksberg så kanske jag får hem henne dräktig nästa år. Det vore kul med ett ponnyföl igen! När jag får barnbarn kan ni ge er på att det kommer att finnas ponnyer här! De ska inte få en chans att inte bli hästintresserade!!

Jacuzzi och Zolero är hemma igen. Jacuzzi har ont i sina hovar efter att ha trampat sönder/fått inpackningar. Hovslagaren kommer på fredag och fixar med honom. Det kan vara en hovböld också. Plötsligt är de väldigt lugna och fina när jag hanterar dem. De är som små hundar efter mig och följer mig lösa. De är väldigt fina i hull och ser ut att må förträffligt förutom hoven då. Båda har vuxit och Jacuzzi är riktigt riktigt fin!
Jag tror att Jackie kan axla mamma Jarrahs roll som producent att fina barn. Även hennes årsföl är väldigt fint, även om han är minsta laget. Hon ska dock få ledigt i år så hon kan ridas in och göra ridprov så hon blir stambokförd. Ett krav om ngn av hennes söner befinns vara värda att spara som hingstar. Jag ska försöka visa Jacuzzi på rådgivande i höst innan jag skär honom (gör valack av honom) för han är väldigt fin och rör sig trevligt. Nästa år betäcker jag henne igen och då skulle jag gärna ta Florencio för att få det sto jag hoppades på från Jarrah. Men det är långt från bestämt.

Joline är i Holmtebo och rids av Emelie. Hon rapporterar att det går bra och att Jollan är duktig. Ryktet säger att hon har hoppat ut ur sin hage en gång. Hon går på svältbete då hon är ordentligt fet och behöver bantas. Perfekt att hon kan gå på ett ställe där de har ponnyer och magrare beten än här där hagarna svämmar över med bete efter allt regnande.

Det har tagits vall här och jag fick 21 balar mer än förra året. 97 st totalt på mindre areal eftersom jag inte slog ngt på den del där hästarna har gått. Tidigare har jag delat av så jag har tagit vall på halva ytan och sedan betat, men inte i år. Det hade nog varit smart att göra så för nu är det som sagt för mycket bete och för lite hästar som betar.
Jag skulle kunna ta emot ett par ungston el unghingstar på bete. Nu funderar jag på att inte ta ngn andraskörd, för dels har jag 10-talet balar kvar sedan förra året och jag kommer att ha färre hästar i vinter och framförallt inte 4 dräktiga ston som får äta obegränsat. Om dessa ca 110 balar inte räcker så är det bättre att köpa in några av tidigare skörd för oftast får man inte tillräckligt torrt foder på andraskörden och de är så kräsna. Alt så tar jag bara på den ena vallen och låter ngn annan slå resten. Det finns väl alltid ngn med mkt djur som behöver ha foder. Jag får säkert svar på analysen idag. Jag la provet i frysen över midsommar och skickade det i måndags. Det är bra att veta vad fodret innehåller även om jag tittar mest på hur de ser ut.

Vi har köpt en billig husvagn. Bra att ha om man bara ska åka bort ngn dag och sova hos ngn. Man har sina egna saker med sig, färdigbäddat och lätt att ha hundarna med. Den är ganska ful, men egentligen inget fel på. Den är 80-talsful, dvs vit, brun och gul (diarregulbrun typ) och inuti är den fin, inget slitet är skitigt. Rosa dynor kan jag leva med då de är enfärgade. Jag ska bara sy nya gardiner och kanske byta taklampan. Någon som vill ha besök?


Zoda

Lillis har tagit studenten!
Han var så fin i sin nya kostym och betygen såg riktigt bra ut.









Kommentarer
Postat av: Mia Runudde

Kanske en tur till det fagra men ack så kalla Jämtland skulle vara något för husvagnsresenärerna :) Janeiro och jag har ju "flaggat" tidigare för att vi vill ha besök.



/Mia & Prinsen

2012-06-28 @ 20:27:22
Postat av: Angelica

2012-06-29 @ 22:06:13
Postat av: Angelica

Jag tror nog inte att vi släpar med husvagnen till Jämtland, men det vore roligt att komma och hälsa på ngn gång. Vi får väl se när det kan bli.

Jag har tänkt på dig idag och hoppas att allt gått bra trots allt <3.

Tröstkramar Angelica

2012-06-29 @ 22:08:03
Postat av: Mia Runudde

Vi har ju husrum så det är bara att höra av sig :) Just nu växer prinsen så det knakar och ser ut som en dragster (mkt hög bak)

Jo allt gick bra men fy vilken panik jag hade! Förstår vad du menar med att tiden stannade. Vi har kämpat i 14 tillsammans och plötsligt är jag kvar själv. Miste en vän... Fy vill inte vara med om det här på väldigt länge!

Kram från Mia & Janeiro

2012-06-30 @ 21:10:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0