Föl nummer två kom inatt

Inatt vid 01:30 larmade fölvakten att det var dags för fölning. Det var Raindrop som fick ett hingstföl e.Corlensky G. Han är mörkbrun men skimlar troligen av såsmåningom. Han ska heta Rainman. Dels heter stona ngt på/med regn i flera generationer och så regnade det när han föddes.
Det var första gången jag fick se det som kallas Red bag delivery, dvs att moderkakan ligger för och hindrar fölet att komma ut. Tack vare selen var jag snabbt ute och kunde slita sönder den och fölet kom ut som det skulle. Jag blev ganska blodig då det är mycket blod i moderkakan. Fölungen ar väldigt pigg och försökte resa sig redan när han hade halva kroppen kvar i Droppen. Han var sedan snabb upp på benen och hittade snabbt till maten. han fick 2 dl superbra råmjölk som jag hade från Zinnia, men Drppens var mkt bättre i år om man jämför med när Windy föddes. han har diat väldigt ofta och mycket, så jag tror att han har fått i sig mer än nog.
Efter en lång natt har jag jobbat ett pass och eftersom det har varit regingt hela dagen har de inte varit ute än. Det får bli imorgon.

Den andra bebisen var ute en stund på förmiddagen när jag mockade och det var uppehåll. Jag satte på elen då hon gärna tuggar på staketet och jag vill inte ha ut fölen utanför hagen med risk att de fastnar eller att mammorna följer efter. Zuprema är en mkt alert bebis. Jäklar vad det går!

Imorgon blir det mer bilder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0