Sommaren kom tillbaka!

Vi har har och har haft underbart sommarväder här med varma nätter. Ston med föl går ute igen och de andra får vara kvar på Kullen tillsvidare. De får komma hem när hovslagaren ska komma om vädret håller i sig. Jag ska byta tillbaka till den andra stora hagen ikväll. Det är 4 veckor sedan de lämnade den och med regnet som varit och sedan värmen som kom efter så har det vuxit upp massor. De får ta en sista vända där innan installningen.

Jag har sådan belutsvånda angående gamla Pärlan som blev 26 år i våras! Hon är slut i sina hasor och har förmodligen ngn form av spatt. Hon var så stel i vintras när det var kallt och mycket snö. Jag ville ta bort henne då, men hon fick vara kvar och skulle få denna sista sommar. Nu är det ju dags att göra slag i saken, MEN nu efter en sommar med gott bete är hon ju i mycket fin form och har inga större besvär av sina bakben. Jag vet ju att det blir annat när hon står stilla inne och sedan ska komma igång igen och att kylan kommer även denna vinter, men det är sååå svååårt att bestämma att en gammal trotjänare som Pärlan ska sluta sina dagar. Även fast jag egentligen tycker att det vore det bästa nu när hon mår bra och inte vänta tills det blir akut och hon lider. Den enda gång hon riktigt är besvärad av bakbenen är när honn verkas och ska sätta ner sina bakben efter att de har varit upplyfta en stund. Då måste vi promenera något varv innan vi kan fortsätta med nästa ben. Hon ser väldigt trött ut emellanåt, men samtidigt är hon blank och fin i päls och i mycket gott hull. Jag kanske skulle prova att ha henne med ungstona i storboxen där hon kan röra sig bättre??? Nu kom denna värme och sköt upp installningen och beslutet ytterligare en tid...

Igår kom mitt spån hem och jag håller på att stuva in det i ladugården för att det ska ligga torrt. 9 pallar är inpackade, men jag har 6 st kvar... Det känns i ryggen vill jag lova!
Jag ska nog sticka emellan med att måla den nya grinden som Micke har byggt och satt upp till ena hagen eller om jag ska åka och handla lite mat till kvällen. Vi ska nog käka Tacos tror jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0