Installning

I helgen stallade jag in alla hästar och ihopsläppet av de två grupperna gick fint. Det är otroligt att se 14 hästar så samspelta och sams. De samsas bra om de två foderhäckarna och de står och kliar varandra i olika konstellationer.
Första morgonen som var igår, släppte jag ut hästarna kl.06:15 och sedan gick jag och la mig igen och sov i ett par timmar. När jag gick upp igen så såg jag inte till en enda häst. Jag tog bilen och åkte ner till ån och vände, men inga hästar, jag sprang utmed staketet i skogen ner till ån och det var intakt. Åkte med bilen igen och fick då syn på Bergin som stod i hagen uppe på Kullen, alltså betet de kom ifrån. Alla 14 hade alltså gått igenom öppningen (såg jag då), gått upp på vägen och sedan mirakulöst svängt av in i hagen 50 meter längre fram. Alla var i hagen och alla var hela och fina! Så himla dumma!
Jag lagade staketet och satte upp vita band istället för blanktråd så nu syns det lite bättre. Min teori är att de kom i full fart och täthästen hann inte stann och med 13 som skjuter på så blev det rakt igenom.
När jag lagade staketet kom de ner och kikade p mig och sedan satte jag upp avstängningsrepen och släppte tillbaka dem. Alla gick lugnt och fint på rad tillbaka till vår sida av ån och har sedan hållt sig på plats.

Pärlan och ettåringarna bor på logen om nätterna och även om de ropade lite efter de andra först så har de det väldigt bra där och kommer ut som julbockar på morgnarna, med halm överallt. I stallet är det lite rörigt för Zoega har fått byta box och bor inte i den hon har varit van vid eftersom Jackie och Jacuzzi har den.
Jag hoppas snart kunna dela på stona med föl på nätterna för det är inte roligt att mocka efter sto+5-månadersföl i en box. Jarrahs unge är för ouppfostrad och hingstig och låter inte henne vara i fred. Han klänger på henne i boxen och hon kan inte freda sig. Hon är för snäll mot honom!
Samme bygger dörrar till lilla "lösdriften" så att Zoda och Windy kan få bo där och fölen kan få ta logen såsmåningom. Först blir det nog tvärtom eftersom de ska få gå med mammorna på dagarna ännu ett tag. Men när grabbarna blir för hingstiga så blir det egen hage och boning på heltid. Jodie kan däremot få gå kvar med flocken.

Jag tog lite bilder  när jag släppte ihop hästarna och ska uppdatera med några inom kort.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0