Eldar

Vi har knappt några element på än och det är bra så länge vi kan elda i vedspis och rörspisar och slippa köra på elvärme. Vi har beställt en ny braskamin som ska ersätta den kamin som står i huset och hoppas att den ska värma mycket bättre. Den befintliga kaminen ger inte så mycket värme och veden brinner upp på nolltid. Den nya är en sådan med ganska mycket täljsten och då behåller den värmen även sedan man slutat elda. Det är dessutom fläkt på den så värmen tar sig iväg från kaminen och vidare ut i huset.

Igår målade jag dörrana på lilla stallet. Det har kommit fönstergaller och jag har beställt glas till fönstren. Nu fick Samme jobb så jag får kanske be pappa att komma och bygga fönstren. Tillsvidare sätter jag upp en skiva för gluggen så att fölen kan flytta in. Det saknas krubbor så det ska jag beställa idag. Jag gör så att de får gå in och äta kraftfoder med sina mammor och sedan flyttar jag dem till deras nya gemensamma boning. De ska gå med mammorna på dagarna i ngn månad till innan det blir definitiv delning. Det är bara Zolero som kanske får gå med flocken lite längre eftersom han är en månad yngre än de andra.

Micke öste ut grus i carporten igår så nu är den färdig. Mamma har målat den i sommar, så den är väldigt fin och vi kommer att slippa snö på bilarna i vinter. Jag ska ta en bild sedan. Jag funderar på att sätta upp gårdsnamnet på carporten.
Det blev även grus över att breda ut utanför stallet. Vi behöver ngt ytterligare lass där såsmåningom.

Nu ska jag äta frukost här bredvid min härliga brasa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0