Jackie har fått en son

Oj, nu ligger jag efter här. Jag skriver och lägger ut bilder på Facebook och då kommer bloggen i skymundan. Egentligen är bloggen bättre för jag går ofta tillbaka och läser om olika händelser för att komma ihåg hur det var tex innan fölningar.

Jackie hade vaxproppar i söndagsmorse och det var en vecka innan beräknad fölning. Det var Jarrah som egentligen hade 1/5 som sin dag, men hon har fortfarande långt kvar innan det är dags. Jag tror att även Joline hinner före då hon har ett juver som skulle göra en mjölkko avundssjuk.
Nåväl, efter en heldag i Frödinge så hade Jackie centimeterlånga vaxproppar på kvällen och såg lite eländig ut. Hon hade inte legat mer än jättekorta stunder natten till söndag och straxt efter midnatt natten till måndag la hon sig ner och 00:30 är Jacuzzi född. Han var jättepigg och Jackie hälsade honom välkommen, men fattade sedan inte allls vitsen med att han skulle vara på hennes spända och ömma juver. Hon blev väldigt tressad och lite arg på mig så jag hade svårt att hjälpa till. Jag fick väcka Micke så han fick hjälpa mig att hålla bremsen så jag kunde mjölka och ge honom råmjölk i flaska. Han kunde sedan dia med hjälp av att jag bremsade henne och på ngt sätt verkade hon tycka om det. Det släppte snart så han fick dia utan hjälp, men jag var orolig att han hade fått för lite mat så Thorild fick komma och ta blodprov på honom. Han hade inte ngn foalcheck så det analyserades först på stationen och det värdet var bra, men antikroppshalten var tvunget att skickas och de var sega med analysen, så inte förrän på torsdagen fick jag svaret att det låg på 9 och det ska vara mellan 6-11, så det var bra. Skönt!
Han hade lite problem med bajseriet, som många hingstföl, men efter ett microlax kom tarmbecket och inte förrän i fredagsmorse låg det en jättehög med fölbajs i boxen = stor glädje. Han är jättepigg, så det är nog jag som varit nojig i onödan. Men med Windy förra året och så en kompis svaga föl i lördags (hon dog) så var jag nog lite uppjagad.
Hur som helst, Jacuzzi är underbar och så himla fin!

Ny i världen!


Söt!














Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0