Jackie dräktig och Zinnia fölade

Igår var jag iväg och kollade Jackie på 16:e dygnet efter seminering och hon var dräktig med Bellagio. Det flyter på bra i år om jag jämför med förra året som var ett riktigt trasselår då de kom om alla utom Jarrah och Jackie även om Jarrah stod länge i brunst och Jackie var seg att få igång i brunst. Raindrop blev ju inte dräktig alls och Joline och Zinnia seminerades i 2 resp.3 brunster.

Vid 18-tiden ogår såg jag att Zinnia stod nere på vallen och sprakade upp dammoln med framhovarna. Jag gick och tittade till henne och såg att hon var varm och att blodkärlen låg ytligt= jag antog att fölningen var på gång. Jag tog upp alla hästarna till trädgårdshagen och lät Zinnia gå ensam i den övre delen och mkt riktigt, kl.18:50 ville hon lägga sig och svansen stod rakt ut. Ca kl.19:02 var fölet ute, så det var en snabb och smidig fölning. Zinnia låg helt utslagen en lång stund innan hon lyfte på huvudet. Fölet hann kravla sig iväg en bra bit i kampen med att resa sig. Han var väldigt snabb med att vilja komma upp. Ja, det blev en liten hingst, den första i vår ägo i denna stofamilj sedan Zaida kom till oss 1994. De får bara ston annars. Han är mörkbrun utan tecken i huvudet, men med två vita bak. Med lite assistans av mig så stod han relativt stadigt vid 45 minuters ålder och åt sin första måltid innan han var 1 timme och en kvart gammal. Zinnia var mkt duktig och hjälpte honom att hitta trots att detta är hennes första föl. Inatt har de stått inne, men nu har jag låtit dem gå ut i lilla hagen tills jag ska åka vid 9:30. Jag och Lillis ska åka och handla present till Samme som tar studenten på torsdag.

Vallen slogs i lördags och igår pressades och plastades den. Det blev 76 balar om jag räknat rätt och det är för lite för att jag ska klara mig på det. Det måste alltså bli en andraskörd på ca 50 balar för att jag ska vara nöjd. Det är nog inga problem om det inte blir en extrem torrsommar. Jag har plockat lite tussar till analys.






Kommentarer
Postat av: Elin

Hej angelica!

Vilket fint föl! Grattis till ett fint föl och ge Zinnia en kram från mig =)

Väntar spänt på att se fler bilder på Zinnia och hennes fina pojke!



Med Vänliga Hälsningar Elin



(gammal strömsholms elev med Zinnia i hjärtat)

2011-06-20 @ 15:51:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0