Ingen betäckning för Zinnia i år

Jag tror att Zinnia får stå över betäckning i år. Jag var och kollade henne idag för ev betäckning på fölbrunst. Kerstin ville inte kolla henne förrän tidigast idag och hon hade redan släppt. Livmodern var dessutom inte helt ihopdragen efter fölningen så jag ska spruta henne med Partoxin idag och imorgon för att hjälpa den lite på traven. Jag tycker att det är för sent att börja med henne på 30-dygnsbrunsten och Kerstin trodde hon skulle må bra av att vänta tills nästa år. Eftersom hon har fölat i år så ska det inte hindra trots att hon då är 17 år.
Hon far illa av att transporteras också och var mkt darrig och svettig vid framkomsten trots att jag åkte en halvtimme innan jag brukar för att verkligen kunna köra försiktigt. Förra året fick hon åka med Jackie ibland och då var hon mkt lugnare. Nu hade hon bara lille Zolero som sällskap och det kanske oroade mer än lugnade?
Fast jag måste säga att hon är fantastiskt snäll. Hon går in så snällt och jag lastade ensam henne med föl här hemma och och på Flemminge fick de gå in med step up för det blir bättre så när man backar intill stallet där.
Direkt när de klev ut i hagen här hemma kom en störtskur som säkert var skön för Zinnia som var svettig. De har gått ute två nätter nu, men inatt blir det inne igen då det tydligen ska regna en hel del inatt.

Några bilder från helgen:



Zolero


Hela stogänget


Jag och Jacuzzi


Janeiro och jag


Janeiro och Jacuzzi


Zolero


Buskillar


Kommentarer
Postat av: Anette

Åh så jättesöt han är Zolero och vilket fint namn han har fått :)

2011-06-23 @ 11:30:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0