Vaccinationer

Dagarna är mörka, trista och blöta. Fy, vad lerigt det blir! Samtidigt är det bra att det är varmt för det blir lägre elräkningar. Förra året så här års var rent sanslöst dyrt med elen då det var konstant minus 20 grader. Vårt hus är gammalt och mkt kallt på golven (bara trä och ingen isolering under). Nu håller vi på att installera en ny braskamin som tillsammans med vedspisen förhoppningsvis ska värma gott.

Thorild var här och besiktade Janeiro igår och vaccinerade stona mot virusabort. Det var andra sprutan och jag tycker att både Jarrah och Droppen reagerade lite på det genom att tappa matlusten. Fölen har fått sin andra stelkramp/influenaspruta. Både Janeiro och Jacuzzi fick lite reaktion efter sticket i form av en knöl/svullnad. Jacuzzi verkade öm på sin, men inte den andra. De verkade dock inget nedsatta för övrigt. De kan få lite feber och bli lite hängiga och tydligen var det mer biverkningar efter andra sprutan. Jag vet inte varför, men det är ju ändå lite av "sjukdomen" som sprutas in för att kroppen ska bilda antikroppar. Jag kommer ihåg att barnen ofta blev både svullna, ömma och lite hängiga efter en del sprutor, men det gick snabbt över.

Sedan kom Johan på kvällen och verkade Janeiro, Zoda, Joline och Jarrah. De andra får vänta. Dels var det inget att ta på dem. De har nött hovarna otroligt bra, men Janeiro skulle ju vara fin när han åker och Zoda hade trampat sönder ena fram sist så jag ville att han skulle hålla efter den lite så det inte drar iväg åt fel håll. Jarrah och Joline har lite bärrandsröta/hålvägg och behöver också lite mer pyssel.

De här bilderna har Frida Reuterskiöld tagit på fölchampionatet och jag har köpt rättigheterna att använda dem.

Nehe, det går inte att publicera bilder idag.

Kommentarer
Postat av: Mimmi

vart ska janeiro åka? :o)

2011-12-14 @ 18:11:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0