Fölning = hightech

Jag håller på att fixa mina övervakningsprylar och igår fick jag "tummen ur" och packade upp HorseAlarmet och provade. Jag fick det att fungera här inne. Nu ska bara de delarna som ska vara i stallet monteras upp på väggen och testas så det fungerar in. Jag har kompletterat det med en manick som även sänder både ligg och svettalarm till min mobil. Först ringer den två gånger och sedan får man två sms också. Även det fungerade efter lite meckande. I den sitter ett kontantkort och jag tankade bara på med 50 kr. Jag kanske ska öka på det lite så inte pengarna är slut när det väl är dags att larma.
Jag ska låna en bärbar dator av pappa och försöka få igång en andra grejen som hör till min kamera också. Den ska via datorn skicka bild till min iPhone så att jag kan se hästarna i den var jag än befinner mig. Det är skönt när jag tex är på jobbet. Min gamla bärbara vägrar att ha internet igång och det är nödvändigt för att få detta att fungera.
Hallen på övervåningen kommer att se ut som en övervakningscentral när det drar ihop sig och jag kan ligga i tältsängen bredvid och se hästen på dataskärmen istället för i den lilla monitorn.
Tyvärr slår HorseCam ut mina andra kameror, så är det fler som ska föla samtidigt får jag nog använda dem istället eftersom jag har 4 st som kan användas samtidigt.
Jag har även skaffat en refraktometer. Det är en pryl där man kan se antikroppshalten i råmjölken och se om den håller bra nivåer. Är mjölken sämre så kan man kolla upp fölet efter ett dygn med en foalcheck och se hur mkt antikroppar den har fått i sig och sedan ge plasma om det behövs.

Enligt planeringen ska det bli föl 1/5, 8/5, 22/5 och 2/6, men det vet man aldrig... Än så länge är det inget på gång och Jarrah som är först har precis börjat fylla i juvret. Jackie som är tvåa har lite mer juver och allra störst har Joline som är nr 3 i ordningen. Zinnia som är sist är enormt tjock, men inget i tuttarna än.

Jag funderar också mycket på årets hingstval och vilka ston som överhuvudtaget ska betäckas. Jag blev lite inspirerad under komferensen och ska verkligen ta en funderare på vilka ston som är lämpliga att avla på.
För ganska många år sedan gjorde jag en rejäl urrensning och bytte ut alla ston jag hade. Bl a köptes Zaida in då och Jarrah fick sin första avkomma.
Man får inte bli för känslomässigt bunden till sina ston om man ska komma framåt i sin avel. Jag tycker att alla ston jag har nu är bra ston, men är de bäst?? Problemet är att jag älskar alla de som går här och jag kan inte göra mig av med dem...
Jag vill behålla bägge stostammarna jag har och hoppas på att Jarrah får ett fantastiskt stoföl i år och så tycker jag att Zoda är en mycket värdig kandidat att föra F2-blodet vidare.
Sedan har jag Raindrop XX som är en ny "era". Om jag tittar på henne så är hon så nära idealet av hur man vill att en modern ridhäst ska se ut. Hon har fina gångarter för att vara fullblod och jag tänker att jag kanske skulle använda gångartshingst på henne en gång och se hur det blir??

Igår tömde jag två spånbäddar och idag ska två till ut så att de kan strös med halm inför fölning. Det var nog 15-20 kärror från varje box. Jag är ganska generös med strö och vill att bäddarna ska vara så fräscha att jag själv kan lägga mig där.
Jag ska ta med kameran ut och fota de tjocka hästarna lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0