Lyset i stallet på G

Idag har vi satt upp alla lysrörsarmaturer i stallet, lösdrifterna och ladugården. Det är bara det i sadelkammaren som är kvar för vi hade inte rätt sorts skruv till det. Nu väntar vi bara på elektrikern som ska komma och dra all el. Förhoppningsvis i slutet av veckan som kommer.
Vi har även satt upp min stallklocka.

Imorgon skulle jag vilja sätta upp lister i sadelkammaren, men jag ska jobba ett tag, så jag vet inte om jag hinner. Dessutom vet jag inte om jag kommer överens med den där sågen som sågar snett, vad det nu heter?? Geringsåg, kanske?

Jarrah har nära på förstört hela min helg genom att se väldigt brunstig ut. Bergin är tokbrunstig och Jarrah uppvaktar henne som en hingst. Hon har aldrig betett sig på det viset innan. Jag harju hört talas om ston som gör så när de är dräktiga med hingstföl, men hon både pinkar och ser brunstig ut. Hon som aldrig någonsin visat brunst tidigare ens när hon är i högbrunst. Jag ville så gärna ha detta föl, även om det blir en hingst. Jag hoppas få henne undersökt i veckan som kommer. Jag får väl köra Jarrah och Zinnia till Lindevik på tisdagkväll om de kan gå i ngn hage över natten och så tar jag med mig Joline på onsdag. Sedan får jag åka tillbaka ännu en gång och hämta hem alla. Mycket mil blir det..
Ett annat alternativ är att ta ut Thorild så han får känna på dem här hemma. Det brukar gå bra utan spilta, men jag har fått en kanonidé! Jag backar intill släpet i stallet och så sätter jag i mellanväggen. Ev får jag tillverka en sorts pall så de kommer upp lite högre (över dörren med baken), men då kan Thorild stå säker utanför bakdörren och känna på dem utan att riskera att bli sparkad. Fiffigt va? Det är ju 4 som ska kollas och då slipper jag en massa åkande. Jag ska ringa honom och höra på måndag.

Bergin ska flytta till Älgerum som sällskap över vintern. Det är perfekt. Hon gör nytta som sällskap till en annan ponny och jag har en häst mindre att hysa i vinter. Det är lite tight med platser..

Jag har kycklingar på gång i kläckaren. Minst 10 blir det och de ska bo i Kärnhult hos Lasse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0