JAAAA, Jarrah är dräktig!

Dumma dumma häst som oroat mig så! Hon har verkligen betett sig underligt de senaste dagarna och varit precis som en hingst mot framförallt Bergin. Hon har uppvaktat henne med hingsthummanden och skrik. Iallafall så överensstämde storleken på fostret med tiden hon har varit dräktig. Hon har gått en dryg tredjedel nu. För säkerhetsskull så togs det ett blodprov som mäter ngn hormonhalt i blodet och över en viss nivå är det 100% säkerhet för levande foster. Det som ändå har givit mig lite hopp är att hon är så snäll så snäll. Hon brukar vara snäll när hon är dräktig och en riktig surkärring när hon inte är det. Då gör hon sura miner och kan göra små utfall mot en om man försöker klappa henne el ännu värre, försöker fånga henne.


De andra tre var också dräktiga och jag är särskilt glad att Zinnia fortfarande är dräktig. Hon är 15 år, har aldrig haft föl och resorberade förra årets dräktighet. Nu är hon på 70 dygn och allt kändes helt normalt.

Min anordning med hästtransporten fungerade perfekt och vi använde det på Jackie och Zinnia. Thorild såg lite skeptisk ut, men jag hävdade att alla sätt är bra utom de dåliga.. Jarrah och Joline undersökte vi i stallgången och de står så snällt och lugnt.
Fölen chippades igår och idag fick de sina stelkrampsvaccinationer.
Efter avslutat veterinärbesök fick flocken återförenas efter ca 1,5 månad på olika håll. Det var en lugn återförening.


Jag gick en sväng i skogen med hundarna på eftermiddagen och tog inte med mig någon påse och jösses, vad svamp jag såg. Nu får jag gå samma väg imorgon och plocka upp det.

Bilen har varit hos verkstaden och fått nya bromsar och bakdäck. Skönt att det är åtgärdat.

Jag ska åka en sväng till Kimstad imorgon och chippa 3 föl hos Liselotte. Bl a Jarrahs barnbarn e.Lucky Point som var 2:a som bästa hoppföl på Riks i Jönköping. Han är fullständigt fullskiten med vita tecken, så det ska bli kul (inte) att rita. Jag får väl känna mitt ansvar för detta då även hans mamma har mkt vitt och henne är jag ju uppfödare till. Han har dessutom vit underläpp och min lilla hjärna klarar inte av det. Det blir spegelvänt på ngt sätt och jag har jättesvårt att rita av det. Kan man vägra rita hästar med vita underläppar??

Efter det ska jag träffa min yngre son på stan, han ska visst inhandla en ny mobil.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0