Grävlingjakt

Häromdagen upptäckte jag att det var en stor spånhög bredvid mina spånbalar. En grävling hade byggt sig ett bo där och grävt sönder tre balar. Minna var jättearg, så jag var rätt säker på att den var därinne. I söndags hade Micke projekt "jaga ut grävling" och petade ner balarna en efter en. Till sist kom den ut och såg mycket yrvaken ut. Den hoppade ner under logen och stökade runt där en lång stund. Hundarna fick inte vara med under själva projektet, men sedan var de arga hela dagen och gick och snokade på logen. Hade de varit med när grävlingen kom ut hade de nog försökt att ta den och det hade säkert blivit skador på både hundar och grävling.


Zoda är fortfarande halt och jag tror det var/är en rejäl böld. Det har kommit ut en del, men ibland tar det lite tid innan det blir helt bra.
Stona med föl fick en ensilagebal i lördags och den är nästan slut. Jag har beställt en foderhäck med tak idag. Jag vet flera som har sådana och de fungerar mycket bra. Lite spill och så håller sig fodret torrt och fräscht även om det regnar eller snöar. Det var kampanj med 10% rabatt som jag inte visste om = glad överraskning!

Jag ska hämta lysrören mm så vi kan börja skruva upp dem innan elektrikern kommer och installerar allt. Det ska bli skönt att få vatten och el färdigt.
Min bil ska få nya bromsskivor och belägg. Förhoppningsvis på fredag. Den har nog velat ha det ett tag, men jag har valt att inte höra gnisslet/skrapet från dem. Det fungerar bra att höja ljudet på stereon istället...
På fredag ska jag också få lite service! Jag ska äntligen klippa mig och färga håret. Jag tror jag ska ta av ungefär hälften och klippa ur ordentligt. Just nu är håret så tungt och tjockt att det känns som en mössa på skallen. Det ska bli mörkt med lite slingor i guld och rött så att de kritvita håren täcks. Det blir bara mer och mer vita hår. Konstigt?

Kommentarer
Postat av: Liselotte

Superbra foderhäck som funkar jättebra. Pepparpeppar har ingen häst skadats på någotvis under de 5 år som den använts i Nyboda. Det gäller dock att flytta den med jämna mellanrum om inte marken är tillräckligt hård runt om.

2010-09-09 @ 15:03:33
URL: http://stallnyboda.cybersite.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0