Så kom snön..

Först klagar jag över regn och lera. Nu är det snö och blåst..
Tyvärr har jag upptäckt att cirkulationspumpen i stallet som verkade brumma och gå, inte fungerar som det var tänkt. Allt i stallet är fruset! Hoppas på plusgrader ngn mer gång innan våren så vi kan få igång vattnet igen. Nu är det hinkar som gäller. Jag köpte kopplingar och slang för att kunna ta från sadelkammaren, men inte fick jag dit den lilla manicken som ska sitta mellan kranen och slangen inte. Fy tusan, vad jobbigt allt är. Förhoppningsvis är det en liten detalj som är felvänd på pumpen och att det löser det hela att bara vända på den. Annars vete tusan vad det kan vara för fel.
Micke har varit borta med jobbet, men ska vara ledig imorgon. Snöröjning får bli hans dagsuppgift. Själv måste jag åka och handla. Kylen ekar snart helt tom förutom på ägg.

Jag har klippt mig idag och även färgat håret. Nu är alla grå hårstrån täckta ett tag. Det blev en lite mörkare nyans än vanligt och guldiga slingor samt ngn lite röd. Inget vax eller dyl fick hon sätta i efteråt eftersom jag skulle direkt hem och dra på mössan för stalljobb.

Justin har vuxit massor och blivit riktigt snygg. Han har lagt på sig det han saknade efter bete och kastrering, även om han i mitt tycke kan lägga på ytterligare några kilon. Han och syster Jackie gillar snön och har lattjat runt en hel del. Jackie står på bakbenen och bär sig åt. Hon tänker inte på att hon är en blivande mor inte. Fast hon kanske resonerar som så att man ska ha barnasinnet kvar?
Fölisarna har varit hopplösa att ta in på kvällarna. När det blir mörkt går de upp i granplanteringen och vägrar gå ner mot ljuset. Jag tar in dem innan det blir mörkt numera och de verkar nöjda med det och lägger sig ganska omgående efter att de har käkat upp sin havre. De är så himla goa och keliga på kvällarna och jag brukar gulla med dem en stund var.

Jag maskade alla hästar med Noromectin häromkvällen och dagen efter såg det ut som små morotsbitar i skiten. Det var styngflugelarver (döda) som kom ut. Läskiga små feta saker. Jag har aldrig sett sådana innan, men de har haft mkt ägg på sig i år och det är nog de tre sista åren de har funnits på nytt. Innan det varit borta i många år. Tydligen gör de ingen skada, men jag vill inte att de ska ha sådana äckliga kryp i sina magar.
Värre är det med spolmask på föl och jag har aldrig sett mer än ngn enstaka när vi maskat hästar genom åren. Jag fick reda på att de var resistenta mot Ivermektinpreparat och körde med Fyrantel på fölen. Jag trodde inte att de hade mask för de var blanka, runda och fina och hade inga som helst symptom på mask, men det hade de iallafall. Fy vad äckliga de är! Nu är fölen anmälda till en forskning om just resistensen hos spolmask för ivermektin så jag ska skicka träckprov till SLU. Har de mask igen så ska de få maskmedel gratis och sedan ska jag skicka nya prov.
Jag undrar om jag kan få Micke att först plocka skit och lägga i påsar och posta och sedan, ännu värre, plocka ev maskar (feta vita ca 15 cm långa vidriga saker)och stoppa i kuvert för att sedan posta och till sist plocka skit igen??
Intressant, men lite äckligtc. Tur man inte är så känslig.

Nu har jag eldat i matrummet i några timmar och det är varmt och skönt. Dags att säga godnatt och försöka få plats i sin egen säng. Jag vet att både Minna och Meya har gått upp, men det kan även vara fråga om en Tomas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0