Zinnia är äntligen dräktig!

Tredje gången gillt och Zinnia är dräktig med Zuidenwind. Jag blev så himla glad! Hoppas att hon behåller det bara. Jag tänker inte åka och kolla henne mer utan väntar tills i höst då Thorild får komma hit och känna på dem. Dels är det för sent att göra ngt om hon resorberar och så blir hon så orolig av att åka. Hon har verkligen blivit jätteduktig och igår lastade jag henne helt ensam mitt på stallplan på Lindevik. När man kommer fram darrar hon lite, men det går över direkt. Första gångerna vi åkte så flöt hon i svett och skakade så att hela släpet vibrerade.
Övning ger färdighet!
Nu är det bara Raindrop kvar och hon ska kollas på fredag igen. Jag sprutade henne igår (för att hon ska komma i ny brunst) när vi kom hem från Lindevik. De brukar svettas mkt av denna spruta och det gjorde hon, svetten rann om henne, men dessutom la hon sig ner mitt innanför grinden och stönade som om hon var döende. Jag fick upp henne, men hon la sig direkt igen. Jag fick inte tag på Bitte (veterinären) direkt och hann ringa några andra som inte varit med om detta. Tillsist ringde hon iallafall tillbaka och lugnade mig med att det händer att de får ont i magen. Jag antar att det är sammandragningar för hon låg precis som de gör i utdrivningsskedet vid fölning. Jag fick upp henne igen och tog vattenslangen och spolade henne från topp till tå i ca 5 minuter för att få bort svetten. Det verkade som hon gillade det och hon fick ha flugtäcket kvar på sig och så toppade jag det hela med en assa insektsspray och en flughuva. Det är klart att just Raindrop ska reagera lite extra, lilla pippelhästen.
Det är två dagar kvar med penicillin och det går fortsatt bra att spruta. Hon reagerar knappt.

Jag jobbade igår och slutade imorse. Jag åkte och chippade en häst i Hannäs och sedan var vi i Helgenäs och köpte virke och lite annat till ett trallgolv där växthuset stod innan snön tog det.
Micke har sedan gjorde det nästan klart. Bara lite finputs kvar.

Själv har jag högtryckstvättat stallet och mig själv. Jag bytte om till bikini eftersom jag blev helt dyngsur. Det tog hela eftermiddagen, men nu är det fint och klart för målning.
När stallet var klart sopade jag ur allt strö ur hästtransporten och spolade även denna invändigt.

Jag lägger in ett par bilder från vår lilla minisemester:


Jag känner på vattnet på Böda Strand några minuter innan värsta åskvädret drabbar Öland.


Utsikt från segelbåten. Figeholms gästhamn.

Idag har Mickes bror med sambo och barnbarn samt svärmor varit här. Vi var en sväng nere vid sjön och hundarna hämtade dummie och jag badade. Det är säkert 25-26 grader i vattnet.

De älskar verkligen att bada!


Trädäck istället för växthus. Det är inte riktigt färdigt. Bla ska det till ett trappsteg och lite blommor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0