Fölmönstringsdags

På torsdag är det dags för fölmönstring. Jag har anmält alla tre, men har idag bestämt mig för att låta Droppen och Windy stanna hemma. Dels är det logistikproblem med att frakta tre ekipage till Västervik och så är Raindrop inte speciellt vacker. Hon är mager trots enorma mängder mat och jag vill inte visa upp hästar i dåligt skick.
Malin och Sabina var här och hjälpte mig att "träna" med fölen idag. Stona hade träns för andra dagen och de är inte särskilt vana att springa i snöre de heller, men det gick rätt OK, trots att Zoega är lika stor som ett höghus och Joline gärna går nära (läs på en).
Den av fölungarna som hade mest synpunkter, var den lugnaste av dem, Zoda. Hon stod på bakbenen och grejade lite, men sprang sedan snällt efter Zogge. De andra två var lugnare även om Windy gjorde ngn slags halvstegring med skruv och sträckte sig i ena bak och stod en stund på 3 ben. Jag trodde att hon bröt benet, men sedan hon började gå så försvann det. Skönt!
Sabina hjälpte mig att leda bort de som inte har föl till det andra betet. Det blev naturligtvis protester och Zinnia saknar sin Droppe, som hon i vanliga fall går klistrad bredvid. Även Pärlan skrek och vem hon skrek efter vet nog inte ens hon. De hon har gått med innan är Zinnia och Jackie och de var ju med henne. De som blev kvar här hemma sa dock ingenting utan gick direkt ner på vallen och började beta.

Raindrop har varit på Lindevik idag och ingen kan säga om hon är dräktig eller inte. Hon har en cysta som exakt ser ut som en 15-16 dygns dräktighet. Dessutom har hon en liten i ena hornet. Vid den lite större såg det idag ut som en tvillingdräktighet, så det kasnke är en fosterblåsa som ligger och trycker där ihop med cystan. Det var ingen aktivitet på äggstockarna, så säsongen är iallafall över med undantag för ny koll av Droppen nästa vecka och så ngn som ska kollas på 90 dygn, men det får nog Thorild göra hemma i stallet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0