Fölchampionat i Västervik

Igår var det fölchampionat i Västervik och jag hade med både Joplin och Zoda.

Joplin var mkt pigg och busig under visningen och visade kanske inte riktigt samma gångarter som sist. Hon blev 4:e placerad som hoppföl. Bara de tre första rangerades i respektive klass, resten blev likaplacerade 4:or.


Zoda vann som gångartsföl och visade sig ännu lite bättre än sist. Hon har väldigt fina gångarter, luftiga, mjuka, balanserade och avspända. I kampen om Best in Show drog hoppfölet det längsta strået och vi blev reserv BIS! Det är gott nog och nu är hon anmäld till Riksföl i Jönköping om 2 veckor.


Vi fotade även Zoega. Hon är jäkligt stor (har inte mätt) och ser kort och grov ut, men får man bort lite mage, så
blir hon rätt fin. Hennes mor ser ungefär likadan ut och hon ser absolut inte vare sig kort el grov ut under ryttare.

 
F ö har Zoya debuterat som tävlingshäst i helgen. Hon hoppade 2 lätta klasser och var felfri på hinder. Hon fick ett tidsfel i första klassen pg ett litet ryttarmisstag (typ ett varv runt banan efter att starten gått). Även Pärlan sistfödda son Crespo har varit ute och tävlat en del i år, både hoppning och dressyr. Det verkar gå bra och blir säkert ännu bättre när han är färdig med sin stora kropp. Jag undrar om ngn vågat mäta honom?? Bortåt 1,80 skulle jag tippa på.
Idag har jag chippat några föl och det blir fler nu framöver. Halvblodsfölen ska vara inne före 30/9. Jag har även hälsat på Justin på betet. Han har vuxit en hel del och är lite ranglig, men såg ut att må bra.

I veckan har vi jobbat med sadelkammaren och nu är det bara att isolera taket och lägga skivor däruppe samt att måla, lägga golv och sätta lister. Jag har köpt laminatgolv, "åldrad ek" dit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0