Dagens Zoda

Idag har Zoda och Zoega varit ute i 3 korta omgångar pga det mkt tråkiga vädret. Det har snöat, regnat och haft sig mer eller mindre hela dagen. Jag skulle filma henne ikväll, men då hade husse tagit med kameran på en studieresa. Det fick bli lite kort istället.
Hon växer och har rätat upp sina kotor så att hon nu börjar se ut som ett föl i uppförsbacke istället för tvärtom.
Hon är jättesöt och social. Hennes mamma är ganska asocial, så jag hoppas att denna blir annorlunda. Eller Zogge är nog inte asocial egentligen, men hon är uppvuxen på lösdrift under en period då jag inte var så mycket på Björnvarp och grejade med hästarna, så hon är egentligen inte så mkt hanterad. Dock är hon otroligt lättlärd och får hon bara tid på sig att förstå vad man vill, så gör hon allt man ber om. Hon fick beröm för sitt goda temperament när hon var på seminstationen förra året.


Hon är så himla söt! Jag tror jag äter upp henne!

Härnäst är det Joline som ska föla, men Droppen verkar bli redo i förtid, så de kanske kommer samtidigt. 2006 fick vi tre föl på samma natt, varav en 5-6 veckor för tidigt, så det verkar som de kan påverka det där lite själva. Drppen vill ju gärna ha Zoda, så hon kanske fölar innan beräknat i ren längtan efter ett föl??

Jag behöver namnförslag till de kommande fölen. Sto och hingstnamn på J samt på vädertema. Gärna korta namn man kan använda.
Dessvärre har vi börjat använda dubbelnamn på alla hästar, så jag lever inte upp till mina egna önskemål om korta enkla namn. Vad sägs om Droppen-Poppen el Droppis-Poppis, Jollan-Pollan, Zogge-Pogge, Jackie-Packie osv osv. Fånigt... JA, mycket! Zoda blir då Zoda-Poda såklart!!

Nu ska jag och vovvarna gå och lägga oss. Meya har ägnat dagen åt att försöka få Tomas i en position så hon kan jucka på honom. Hon höglöper och då har tydligen moderskänslorna vänt till något helt annat. Hon naggar honom också, ganska rejält. Det gillar han, men det där andra vill han inte vara med på. Konstigt att han inte vill bli fasthållen av 47 kg Meya??? Tomas gick hela skogsvarvet med oss förut. Det tyckte han var väldigt skojigt, men han blev trött och var tvungen att sova länge efteråt.

Kommentarer
Postat av: Milla

HON ÄR JU VERKLIGEN JÄTTE FIN OCH VACKERT LITET HUVUD OCKSÅ!

2010-04-23 @ 07:10:36
URL: http://www.vibygard.se
Postat av: Karolin

Lite förslag på namn. Skulle det var både på J samtidigt som det är vädertema?

*Jasmine

*Jade

*Jansson

*Jackson

*Jack

*Jonas(ha-ha-ha)

*Jerry

*Jenna

*Jeppa

Vädertema på annan bokstav;

*Sky

*Raindrop

*Sunshine

*Monlight

*Fog

*Thunder

*Snow

*Sola

*Skyfall

*Rainbow/Regnbåge



Hälsningar Karolin

2010-04-25 @ 20:24:13
URL: http://linaellerkarro-detrjag.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0