Resten av helgen

Igår slaktade vi (eller mamma) den elaka tuppen och de två ungtupparna som egentligen skulle ha varit hönor. Nu ligger han i frysen istället och det har varit så lugnt och städat i hönsflocken idag.  Jag flyttade in de 4 halvstora kycklingarna i riktiga hönshuset och de 17 små fick ta över deras boende.
Ankan har lagt sig att ruva och hon har 12 ägg under sig. Pappa anka tycker att livet är trist så han roar sig med att jaga hönor i sin ensamhet.
I kläckaren ligger det 8 dvärgkochinägg som är Lissas och som skulle kläckas idag och 8 ankägg som ska kläckas nästa helg.

Senare grillade vi grillspett och det blev jättegott.

Idag har vi röjt ur de sista kartongerna ur lilla huset så nu ska jag försöka städa där i veckan.

Jarrah har nu gått nästan 4 veckor längre än förra gången hon var dräktig (på onsdag) och det är samma pappa. Det är väl en stor hingst. Jag tittar på henne via monitorn när jag vaknar på natten, men än så länge har det inte varit aktuellt att sätta klockan en gång i halvtimmen. Hennes bäckenband är helt släppta (det ser man på monitorbilden, hela baken är som en stor skugga=helt insjunken) och hon har lite svårt att gå, hon liksom knäar ibland, så det är säkert ngn nerv som kommer i kläm.
Det vore skönt att ha det gjort för jag är ganska orolig över fölningn. Hon är ju inte ngn ungdom längre och så har jag haft henne i 19 år. Dock var det på håret att den dumma hästen bet mig i ansiktet häromkvällen. Hon har ett ombytligt humör kan man säga...

Kommentarer
Postat av: Milla

Det var värst vad du uppdaterar nu då, fortsätt med det!

Tuppen är där han ska och måste säga att din mor är väldigt modig!



Märrskrället måste väl ge med sig snart, det börjar bli många dgr nu...Zoya är på 335 på torsd, men det verkar inte vara ngt på gång. Men den som väntar på ngt gott :).

2009-05-18 @ 08:46:31
URL: http://www.vibygard.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0