FÖL!!

Idag har Bergin fått sitt föl! Det blev en hingst, 3 veckor innan beräknad nedkomst.

En himla tur  att allt gick bra för jag kom hem imorse efter ett jobbdygn och fodrade djuren och drog iväg med Zoega på ultraljud. Bergin stod vid grinden och liksom huttrade lite och juvret var stort, men spenarna var inte fyllda och mjölken var inte vit, så både Jonas och jag trodde på minst 1 vecka till...
När jag kom hem efter 2 timmar och en kvart var hon inte kvar vid grinden, men Jarrah var lite orolig så jag spanade ut genom fönstret och såg henne längst bort i hagen med svansen rakt ut. Jäklar tänkte jag, hon ska föla, och sprang iväg ut i regnet. Men det var redan klart. Där stod ett litet hingstföl på stadiga ben. Så himla söt! Vilken tur att det gick bra!
Nu har jag släpat in honom så de står inne och Bergin är ett under av snällhet och låter mig hållas med ungen. Tänk om Jarrah kunde ta efter det liiite iallafall.
Nu sitter jag och spanar i monitorn och han springer runt och bockar. Han diar duktigt!




Gott med mat! Hon har gott om mjölk så jag har stulit lite att frysa in. Det är bra att ha lite råmjölk i frysen, särskilt som det är Zoega som blir först ut nästa år och ungston kan ju vara lite knepiga när fölet ska dia första gången.



Här har han somnat i grodställning.

Bergin hade efterbörden kvar länge, men släppte den av sig självt utan veterinärinsats.

Ja, just det. Zoega var dräktig! Yes!

Kommentarer
Postat av: Liselotte

GRATTIS! underbart att allt gick bra trots att barnmorskan var ute på vift. En som går över tiden och en som kommer för tidigt..Nu har du två små busar som kan tampas framöver.

2009-06-05 @ 21:01:11
Postat av: Malin

Gud va gullig! Vilken tur att allt gick bra, efter omständigheterna.Vilken duktig mamma hon är!

2009-06-05 @ 21:50:28
URL: http://titansmatte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0