Lastning på egen hand

Till Liselotte som undrar hur jag lastar på egen hand:

Jag har ju ett Bojsläp med innerdörrar samt delbar baklem så man kan låta hästen ta ett kliv upp istället för att gå på baklemmen som vanligt. Den funktionen använder jag när jag lastar hästar utan föl. De slänger sig aldrig eller backar ut när de tar detta lilla kliv uppåt. Inte än så länge iallafall.
Men jag börjar med att ställa in hästen i den större lösdriften och stänga dörren. Sedan backar jag intill och öppnar transporten och sedan dörrarna till lösdriften och vips så har jag en " gång" som endast leder in i släpet. Det finns inga alternativ, antingen in i ljusa släpet eller kvar ensam i mörk lösdrift. De väljer släpet som är på vägen ut.
På ena sidan är dörren lite kortare och där brukar jag ställa en grind för att täcke även dessa centimetrar.
Sedan tar jag en lina i hästen runt bommen och så står jag kvar utanför medan hästen går in. Fölen har följt med fram och när de står jämsides så kör vi. Det har gått helt smärtfritt och lugnt tillväga. När de är inne kastar jag bara fram linan och stänger bakom dem innan jag går fram och binder upp.
Joline brukar hinna vända sig, men hon är så smidig och vig att man bara kan vända henne åt rätt håll igen.
Raindrop fattade inte riktigt vitsen med att gå in utan mig så då studsar hon lite på bakbenen, men när jag bara stod kvar så gick hon på efter en stund.
Jag har ännu inte testat att lasta lilla Jackie, så där kan jag säkert gå på en nit. Envisare häst får man leta efter...

Jag tror att du ska satsa på att byta till en bredare transport nu när du ska ha fölston. Kan tänka mig att det blir lite smalt med Majsan på tvären och så ska ungen få plats.

Kommentarer
Postat av: liselotte

Tack för ett mkt utförligt inlägg angående lastning, men det var inget direkt nytt. Jag har själv gjort lika, men just nu är mitt problem att Midas inte direkt är samarbetsvillig, varken med eller utan grimma.

Du ska veta Angelica, att trots att min trailer nog kanske är ca 40 cm smalare än din, så står de faktiskt helt suveränt bra bara de är på plats. Det finns faktiskt utrymme kvar och fölet står så lugnt bredvid mamma, men när vi åkte så långt som när vi hämtade CD och Fridde var det en nackdel med 1,5 hästarssläp. Det var svårt för fölet att komma runt och dia. När jag åker kortare som till seminstation, visning etc funkar det hur bra som helst, till skillnad mot de som har vagnar där mellanväggen inte går att ta bort, skötar dörren kan öppnas av misstag av fölet under färd eller bara jalusi istället för lucka där bak.

2009-07-09 @ 17:36:04
Postat av: Angelica

Fast det är nog lättare att få in dem i en vanlig transport med tanke på att, som du säger, Maimi ställer sig snett och det då finns mer plats till ungen att klämma sig in. Att de åker bra när de väl är inne är det nog ingen skillnad på, iallafall inte kortare bitar.

Fast mina är nog väldigt snälla och jag är hjälpt av att Justin är lite rädd för folk, så han kliver in bara jag petar på honom...

2009-07-09 @ 17:51:15
Postat av: Milla

Sådana där stora rymliga vagnar med dörrar bak, har jag hela gården full av, så vet du vart du ska vända dig Liselott, om du nu skulle vilja byta :-).

2009-07-09 @ 21:30:52
URL: http://www.vibygard.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0