Kallt

Gud vad kallt det ska vara hela tiden! Jag tycker att det är bra om det är ngn minusgrad, men inte 10!! Vattnet fryser fort ute och jag bär dunkar med varmvatten för att hålla det öppet.

Ankorna verkar inte bekymra sig om kyla. De är ute som vanligt. Fryser inte ankor om fötterna? Ankmamma har snällt värpt  ett ägg om dagen nu. På tal om ägg, så såg jag ett ägg värpas idag. Precis när jag öppnade luckan till redena så låg den lilla grönäggsvärpande hönan där och hon reste sig till lite hukande ställning och tog i och vips så kom det gröna ägget ut. Färskare ägg kan man väl inte få?
Hönsen håller sig mer inomhus nu i kylan, men ett par av dem ger sig iväg på långa utflykter. Idag var de vid brevlådorna och det är en bra bit från ladugården.

Hästarna hade ett riktigt ryck idag och sprang som tokar. Även Jarrah fick fart på benen och brallade så att hela tjocka magen syntes underifrån. Unghästarna tycker att det är kul när det blir lite spring, Joline, Zoega och Jackie hade en riktig uppvisning. Zoega rör sig riktigt bra! Hon är ju dessutom duktig på att balansera på bakbenen när hon stegrar sig rakt upp. Även Raindrop hänger gärna på och när hon drar på hänger inte de andra riktigt med. Man kan ana galoppgenerna... Tusan att man inte har kameran med när de visar upp sig på detta sätt.

Hundarna blir också busiga i snön och särskilt när vi gå på isen. Det är visst otroligt roligt. Meya springer som en galning och jagar Minna. Men hon blir snabbt trött och går som en tant med matte. Minna har alltid mer energi kvar när Meyas är slut.

Lite bilder:
Mycket harspår på isen och även skidspår.

Minnis i snön

Småkusinerna Oliwer och Mathilda.

Imorgonbitti åker jag till Göteborg på Agria-konferens (häst denna gång) och ett kort besök på tävlingarna och mässan. Hoppas att det blir trevligt, men det brukar det alltid vara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0